VoorleesExpress in Gelderland

De VoorleesExpress breidt gestaag uit

persfoto VoorleesExpress Cynthia Hasenbosch FotografieIn 2015 is de pilot van het project de VoorleesExpress bij de Gelderse Bibliotheken gestart met vijf pilotbibliotheken in zes gemeenten. Om de pilot te kunnen starten en uitvoeren is in 2014  door de Bibliotheken en Rijnbrink subsidie aangevraagd bij landelijke fondsen. Met succes, want de pilot is voor 2015 tot 2017 mede mogelijk gemaakt door cofinanciering van het Oranje Fonds, het Kansfonds en het Vsbfonds.

De pilot-bibliotheken waren: de Bibliotheek Gelderland-Zuid i.s.m. Tandem Welzijn (gemeente Nijmegen), Graafschap Bibliotheken (gemeenten Zutphen en Lochem), de Bibliotheek Nijkerk (gemeente Nijkerk), de Bibliotheek Brummen-Voorst (gemeente Voorst) en de Bibliotheek Noord-Veluwe (gemeente Elburg).

Namens het Gelders Bibliotheeknetwerk heeft Rijnbrink de rol van franchisenemer op zich genomen richting franchisegever Stichting VoorleesExpress. Door het project op te tillen naar netwerkniveau, kunnen de Bibliotheken samen optrekken. Zo zetten zij in gezamenlijkheid in op doorontwikkeling en kunnen scherpere prijsafspraken worden gemaakt met de franchisegever. Door deze franchiseconstructie zijn de projectkosten lager en is het mogelijk – ook voor de kleinere kernen – om te starten met de VoorleesExpress.

Werkgebied en bereik

Tijdens de pilotperiode hebben we ingezet op verdere uitbreiding en het vormen van een netwerk van VoorleesExpress-locaties in Gelderland. Op dit moment treden acht Gelderse Bibliotheken op als lokale uitvoerder van de VoorleesExpress in achttien gemeenten:

• de Bibliotheek Gelderland Zuid i.s.m. Tandem Welzijn: VoorleesExpress Nijmegen
  • de Bibliotheek Gelderland Zuid: VoorleesExpress Berg & Dal, VoorleesExpress Lingewaard (start 2018), VoorleesExpress Overbetuwe (start 2018)
  • de Bibliotheek Nijkerk: VoorleesExpress Nijkerk
  • de Bibliotheek Noord-Veluwe: VoorleesExpress Hattem, VoorleesExpress Heerde, VoorleesExpress Elburg en VoorleesExpress Oldebroek
  • de Bibliotheek Brummen-Voorst: VoorleesExpress Brummen en VoorleesExpress Voorst
  • de Graafschap Bibliotheken: VoorleesExpress Zutphen en VoorleesExpress Lochem
  • de Bibliotheek Barneveld i.s.m. VluchtelingenWerk Oost NL: VoorleesExpress Barneveld
  • de Bibliotheek West-Achterhoek: VoorleesExpress Doetinchem
  • de Bibliotheek Veluwezoom vanuit het Taalhuis Veluwezoom: VoorleesExpress Renkum, VoorleesExpress Rheden en VoorleesExpress Rozendaal (start 2018)

Bovenstaande Bibliotheekorganisaties nemen deel aan de gezamenlijke franchiseconstructie. Daarnaast zijn zes Bibliotheken betrokken bij de VoorleesExpress als samenwerkingspartner in zes gemeenten waar een andere organisatie franchisenemer is. Het totaaloverzicht van alle VoorleesExpress-locaties is hier te vinden.

In 2017 zijn in totaal zo´n 300 gezinnen bereikt. Ook in 2018 rijdt de VoorleesExpress door in Gelderland en zetten we in op verdere uitbreiding!

Neem voor meer informatie over (starten met) de VoorleesExpress contact op met Linda Voortman (Rijnbrink) of bel 0630195599.

Fotografie: Cynthia Hasenbos Fotografie