Liz Hatenboer vertelt

Voorlezer Liz Hatenboer vertelt over de online ervaring met haar voorleesgezin. Ze heeft neefjes in Argentinië en leest hen online voor en doet spelletjes via Zoom of Teams. Deze ervaring kan ze nu goed toepassen bij de hybride VoorleesExpress.

“Ik heb mij in de zomer van 2020 ingeschreven als voorlezer, de reguliere variant heb ik ook niet eerder gedaan. De kennismaking met mijn gezin was in de Bibliotheek. Fijn om tijdens de start een fysiek moment te hebben. Ook proberen we halverwege het traject een moment in de Bibliotheek te plannen. De online sessies gaan erg goed, al kan ik mij voorstellen dat fysiek voorlezen makkelijker is, want dan kan je de aandacht van het kind er makkelijker bijhouden. Je moet goed kunnen samenwerken met de ouder en erop vertrouwen dat die het kind helpt om zijn aandacht erbij te houden. Tot nu toe gaat het prima bij mijn gezin. Onze sessie duren zo’n 15 tot 30 minuten.
In het begin leende ik boeken van de Bibliotheek, dan hadden we beiden hetzelfde boek. Maar dat houdt een keer op, je hebt niet altijd dezelfde boeken. Via de Jeugdbibliotheek zoek ik online prentenboeken, daar zit ook vaak een filmpje bij. Het is soms lastig kiezen, want er is zoveel! Als de spanningsboog laag is dan doen we gewoon een spelletje!”