Het Scoor een Boek! seizoen is weer gestart!

Scoren kun je overal. Met die gedachte voert ook in 2020 de Bibliotheek samen met de Eredivisie en Eerste divisie een uniek leesproject uit voor leerlingen van groep 5 en 6: Scoor een Boek! Profvoetballers stimuleren kinderen boeken te scoren!

In Gelderland gaan bijna 1800 leerlingen deze weken zoveel mogelijk boeken lezen (‘scoren’). De kinderen worden via videoboodschappen aangemoedigd door spelers van N.E.C en de Graafschap.

In 9 weken gaan leerlingen zoveel mogelijk boeken lezen in de klas. Op 21 januari hebben OBGZ en N.E.C. gezamenlijk Scoor een Boek! afgetrapt op basisschool de Wingerd in Nijmegen. Een enthousiast publiek van zo’n 70 kinderen vuurden vragen af op Bas Kuipers, linksback van N.E.C. nadat hij een stuk had voorgelezen uit Koen Kampioen. De aftrap van de Graafschap en deelnemende Bibliotheken, vond in de week van 3 februari plaats met een mooie startfilm opgenomen met Hidde Jurjus. Het project wordt in april sportief afgesloten. Dan wordt ook de eindscore bekend gemaakt: hoeveel boeken hebben de leerlingen samen gelezen in de klas?

Scoor een Boek!
Scoor een Boek! is een landelijk, groeiend initiatief met deze editie bijna 22.000 leerlingen, 567 basisscholen, 131 bibliotheekvestigingen en 12 Eredivisie en 5 Eerste divisie clubs. Zij werken nauw met de Bibliotheek samen om editie 2020 wederom tot een succes te maken.

Het project Scoor een Boek! bundelt de populairste sport van Nederland met lezen. Een goede taalbeheersing is de basis voor zelfstandigheid en een gezonde levensstijl. Hierin zijn veel overeenkomsten te vinden met het voetbal. De persoonlijke boodschap van een voetballer werkt stimulerend en motiveert de leerlingen zoveel mogelijk boeken te lezen.

Thuiseditie
Naast het scoren in de klas, kunnen kinderen ook thuis met hun gezin meedoen aan Scoor een Boek! Thuiseditie. Deelname aan Scoor een Boek! Thuiseditie draagt bij aan een taalrijke thuisomgeving, en sluit daarmee aan bij de gezinsaanpak. Met de gezinsaanpak worden taalarme gezinnen o.a. gemotiveerd om (voor) te lezen, ter preventie van laaggeletterdheid.

De thuiseditie is beschikbaar in de vorm van een poster en een vernieuwde digitale applicatie Scoor thuis welke 24 februari 2020 live gaat. Deze digitale thuiseditie wordt mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage vanuit het leesbevorderingsprogramma de Bibliotheek op school, in opdracht van Stichting Lezen en de Koninklijke Bibliotheek.

Voor meer informatie over Scoor een Boek! bekijk de website!

Contactpersoon voor regio Gelderland:
Evelien Wietsma | evelien.wietsma@rijnbrink.nl
Paul Hulman | paul.hulman@rijnbrink.nl