Kinderen blijven scoren met de Scoor een Boek! Thuiseditie

Bij Scoor een Boek! kunnen kinderen, naast het scoren in de klas, ook thuis met hun gezin meedoen aan Scoor een Boek! Thuiseditie. Vanwege de corona maatregelen wordt dit jaar extra ingezet op deze thuiseditie. Zo ook bij Bibliotheek West-Achterhoek en Bibliotheek Oost-Achterhoek.

Het startsignaal klonk. Aangemoedigd door Hidde Jurjus (De Graafschap) gingen de kinderen uit groep 5 en 6 van verschillende basisscholen uit de regio van bibliotheken West-Achterhoek en Oost-Achterhoek (in nauwe samenwerking met bibliotheken Montferland en Achterhoekse poort) aan de slag met zoveel mogelijk boeken lezen in de klas. Op de poster in de klas werd voor ieder gelezen boek een sticker geplakt. De poster raakte al behoorlijk vol. Door Corona kon er niet meer gelezen worden in de klas. Maar een echte sportlezer laat zich niet tegenhouden, toch?

Blijven motiveren

Deelname aan Scoor een Boek! Thuiseditie draagt bij aan een taalrijke thuisomgeving, en sluit daarmee aan bij de gezinsaanpak. Met de gezinsaanpak worden taalarme gezinnen o.a. gemotiveerd om (voor) te lezen, ter preventie van laaggeletterdheid. Rianne van Eijnatten (consulent educatie jeugd bij Bibliotheek Oost-Achterhoek) vindt het belangrijk dat, ondanks dat de schooleditie niet verder kan gaan, de Thuiseditie wordt aangemoedigd. Er is door de leesconsulent van Bibliotheek West-Achterhoek een filmpje gemaakt over de thuiseditie. Deze is online verspreid naar de leerkrachten van deelnemende scholen en naar de andere deelnemende bibliotheken: “Leerlingen en leerkrachten waren al enthousiast bezig met deze eerste editie van Scoor een Boek! en er werd flink gelezen. De stickers moesten zelfs al bijbesteld worden. Toen de scholen sloten en de schooleditie stil kwam te liggen, waren we blij dat we middels de digitale thuiseditie toch konden blijven inzetten op het stimuleren van leesplezier en gezinnen met opdrachten thuis aan de slag konden”.

Vernieuwde digitale applicatie

Het mooie van de Thuiseditie is dat het hele gezin mee kan doen. Papa’s en mama, broertjes en zusjes, samen leuke opdrachten doen én lezen natuurlijk. Zoals moppen tappen met Jochem Myjer of sporten met Arjen Robben. De Thuiseditie is beschikbaar in de vorm van een poster en een vernieuwde digitale applicatie Scoor thuis. Op de poster wordt bijgehouden hoeveel boeken er gelezen zijn. Zo kan er een heuse wedstrijd van gemaakt worden!

De Scoor een Boek! Thuiseditie loopt in ieder geval door tot 21 mei 2020. We zijn erg benieuwd naar de resultaten! Neem voor vragen contact op met Evelien Wietsma of Paul Hulman.