Aan de slag met duurzaamheid in de Bibliotheek

Duurzaamheid is een breed begrip. Een actueel onderwerp dat in Den Haag, in Brussel én wereldwijd hoog op de agenda staat. Maar hoe geef je invulling aan een belangrijk thema als duurzaamheid binnen de Bibliotheek? Rijnbrink ontwikkelde vorig jaar een inspiratiegids. De eerste bibliotheken in Gelderland en Overijssel zijn inmiddels actief bezig met het thema. Gaat jouw Bibliotheek al voor duurzaam? Bibliotheek Veluwezoom en Bibliotheek Noord-Veluwe wel!

Duurzaamheidsmarkt
Zo vertelt Ilse Paulus enthousiast over de duurzaamheidsmarkt die Bibliotheek Veluwezoom op 1 en 9 oktober in Oosterbeek en Dieren organiseerde. Op de markt waren lokale organisaties met kraampjes aanwezig in de Bibliotheek om tips te delen en bezoekers te inspireren een volgende stap te zetten in duurzaamheid.

“We hebben heel goed gekeken naar onze doelgroep en de duurzaamheidsmarkt vanuit de interesses van de doelgroep vormgegeven,” zegt Ilse, “Op deze manier betrek je mensen op een laagdrempelige, makkelijke manier bij een groot thema als duurzaamheid. Het laatste wat je wil is belerend overkomen. Ook moet je inzien dat niet iedereen in staat is om geld uit te geven aan duurzaamheid. We hebben onze doelgroep daarom meegenomen in kleine veranderingen die iedereen kan maken, die bijdragen aan het klimaat. Onze doelgroep is bijvoorbeeld geïnteresseerd in gezondheid. Tijdens de Duurzaamheidsmarkt hebben we het gehad over letten op straatafval tijdens het maken van een wandeling. Een combinatie van actief bezig zijn, ontmoeting, én duurzaamheid. Als iedereen in Nederland elke dag iets van straat zou opruimen, is het land zo schoon.”

Tips en tricks
Ook bij Bibliotheek Noord-Veluwe staat duurzaamheid hoog in het vaandel. “Van 8 tot en met 16 oktober was het de week van de duurzaamheid. In de regio Noord-Veluwe was er daarom van alles te ervaren op gebied van duurzaamheid,” vertelt Marieke Kanis. “In samenwerking met de vijf gemeenten uit ons werkgebied en Veluwe Duurzaam organiseerden we energieloketten in de bieb. We gaven bezoekers tips en tricks over hoe je thuis eenvoudig energie kunt besparen. Ook konden bezoekers zich aanmelden voor een warmtescan van de eigen woning die laat zien waar warmte ‘ontsnapt’ en kwamen andere onderwerpen zoals luchtkwaliteit en isolatie ter sprake.”

Activeren
Een beter milieu begint bij jezelf, maar alleen samen komen we verder. Daag bezoekers daarom uit om in hun eigen leven de volgende stap in duurzaamheid te nemen. Doe dit door het thema mee te nemen in de programmering van de Bibliotheek, waarin praktische tips worden gegeven die aansluiten bij de levenswijze en interesses van je doelgroep. “Als iedereen iets doet, hoe klein die stap dan ook is, dan maken we samen de wereld een stukje beter,” aldus Ilse Paulus, “Wij zetten ons de komende maanden in om duurzaamheid beter op de kaart te zetten bij onze bezoekers. Tot eind mei 2022 bieden we een gevarieerd programma aan met als naam ‘Duurzaam leven rondom huis en tuin’. De reacties zijn enorm positief, het bruist van energie in de bibliotheken!”

Benieuwd naar de inspiratiegids ‘Programmeren rond duurzaamheid’? Bekijk de gids hier. Meer weten over hoe Rijnbrink ondersteunt op het gebied van duurzaamheid vanuit de programmalijn Persoonlijke Ontwikkeling? Neem contact op met Laurie de Zwart