Crash course Bibliotheken voor het klimaat - meld je aan!

Zeventig procent van de Nederlanders maakt zich ernstig zorgen over klimaatverandering.

In de crash course Bibliotheken voor het klimaat onderzoeken we de kracht van de Bibliotheek in het licht van de klimaatcrisis: de Bibliotheek als plaats voor inspiratie en verbinding. Hoe kan de Bibliotheek een plek zijn waar zorgen van de burger worden gehoord en omgezet in actie?

Tegen de achtergrond van de ecologische opgaven, onderzoeken we hoe de bieb kan aansluiten bij lokale en landelijke initiatieven om de burger te betrekken bij het realiseren van de klimaatdoelen. Ook onderzoeken we een nieuwe genre: klimaatfictie. Welke schrijvers, literatuur, films, en kunst verdienen extra aandacht?

In een vierdaagse reeks gaan we in gesprek met elkaar, schrijvers, kunstenaars, wetenschappers en duurzame koplopers. Je krijgt zicht in je eigen inspiratiebronnen, en drijfveren. Je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de samenleving, op het snijvlak van literatuur, klimaat en regionale energievraagstukken. Best practices uit het bibliotheeklandschap van innovatieve klimaatprogrammering komen aan bod.

Kom in contact met collega's die net als jij gemotiveerd zijn om bij te dragen aan deze grote opgave en ga naar huis met handvatten en inspiratie om dit thema bij jouw Bibliotheek te agenderen en programmeren.

Bekijk hier de volledige uitnodiging met daarin de aanmeldlink.

Wanneer?
17 februari, 17 maart, 14 april en 19 mei

Waar?
Bijeenkomsten in Stadkamer (Zwolle) in februari en april en in Rozet (Arnhem) in maart en mei.

Voor wie?
Programmamakers en mensen die zich bezighouden met de collectie.