Geslaagde studiebijeenkomsten over diversiteit in jeugdliteratuur

Diversiteit is een actueel onderwerp in onze samenleving. Daarom organiseerde Rijnbrink op 14 en 21 maart studiebijeenkomsten met als thema ‘Diversiteit in jeugdliteratuur’ in Kampen en Nijmegen. Medewerkers Publieksservice en Informatie & Advies uit bibliotheken in Gelderland en Overijssel waren vrij om zich aan te melden voor deze ochtendsessies.

Mooie mix van sprekers
Het thema diversiteit werd tijdens de bijeenkomsten in de volle breedte besproken, waarbij de focus lag op collectie en jeugdliteratuur. Een mooie mix van sprekers kwam aan het woord. Eline Rottier, oprichter van Boekwijzer.com, vertelde vanuit onderzoek over de waarde van beleven, meeleven en inleven. Boeken zijn volgens haar in te zetten om kennis en bewustwording te vergoten, nieuwe ideeën te laten groeien én diversiteit ‘toevallig’ onder de aandacht te brengen in jeugdliteratuur. Vervolgens pakten de medewerkers van Bibliotheek Kampen (14 maart) en Bibliotheek Gelderland Zuid (21 maart) het podium om te vertellen over hoe zij omgaan met diversiteit en collectie of diversiteit en programmering. Praktische doorvertalingen en tips werden uitgewisseld. In Kampen vertelde auteur Mylo Freeman tot slot over haar werk waarin ze heel bewust personages inzet die bijdragen aan de diversiteit binnen het verhaal. In Nijmegen was auteur Janneke Schotveld aanwezig. Zij nam de aanwezigen mee in haar visie op diversiteit en de rol daarvan in haar werk.

Interactie en inspiratie
Tijdens beide bijeenkomsten was er tijd om vragen te stellen aan de sprekers en ideeën uit te wisselen. Het waren inspirerende ochtendsessies en de bezoekers waren enthousiast:

“Ik vond de ochtend erg interessant,” zegt Jeroen Bruggink van Bibliotheek Achterhoekse Poort. “Diversiteit is zo ontzettend belangrijk. Iedereen is mens. Het is goed om te beseffen welke rol we kunnen spelen binnen de Bibliotheek als het gaat om dit thema. Een boek kan dienen als een ultieme ontmoetingsplek. Het is belangrijk dat lezers niet alleen via ramen naar de wereld kijken, dus naar anderen kijken, maar ook spiegels zien en zichzelf kunnen herkennen. En andersom. Dat vind ik een mooie gedachte.”

“Heel boeiend om vanuit verschillende perspectieven te zien hoe we aandacht kunnen schenken aan een belangrijk en actueel thema als diversiteit. Jeugdliteratuur speelt daarin een interessante rol. Kinderen kunnen lezen over culturen waarin ze zichzelf herkennen of waarover ze kunnen leren omdat het nieuw is. Ook kunnen we vanuit diversiteit stappen maken binnen onze programmering,” aldus Paul Glasbeek van Rozet in Arnhem. “Het is goed om hier veel over na te denken en mee bezig te zijn. Tijdens de lezing werd Roze Woensdag genoemd en hebben we het gehad over een themakast met LHBTIQ+ boeken. Zo doen we inspiratie op voor nieuwe projecten rondom het thema diversiteit bij Rozet.”

Ook eens een studiebijeenkomst, informatiesessie of webinar van Rijnbrink bijwonen? Houd onze website www.rijnbrink.nl/diensten/campus/ in de gaten of meld je aan voor de Campus nieuwsbrief via www.rijnbrink.nl/actueel/nieuwsbrieven/.

Meer weten over diversiteit in jeugdliteratuur? Neem dan contact op met Karien van Buuren via Karien.vanBuuren@rijnbrink.nl.