Digi-taalhuis

“We zijn flexibel: met een tafel, stoel en internet kunnen wij al aan de slag”

Hoger bereik door inzet mobiel Digi-taalhuis

Begin 2019 werd het mobiele Digi-Taalhuis aangeschaft en ingericht. Deze bus is nu al van grote meerwaarde voor het bereiken van mensen met een vraag op het digitale of taalvlak. Het mobiel Digi-taalhuis is een project waarin zeven organisaties samenwerken*, waaronder Bibliotheek Rivierenland. “We zagen dat het aanbod rondom basisvaardigheden zich eerder volledig centreerde in de grootste kern Beneden-Leeuwen, terwijl de gemeente West Maas en Waal nog zeven andere dorpskernen kent,” licht projectleider Lisanne van Iterson van Bibliotheek Rivierenland toe. “Mensen die laaggeletterd zijn, hebben onder meer moeite met straatnaamborden lezen en het reizen met het openbaar vervoer. Tevens hebben zij niet altijd de middelen om naar een andere dorpskern te reizen. Aangezien laaggeletterden zich vaak ook erg schamen voor hun probleem, is het belangrijk dat het aanbod zo toegankelijk mogelijk is. Met het mobiele Digi-taalhuis kunnen we het aanbod in alle kleinere dorpskernen brengen. We zijn heel flexibel, feitelijk hebben we alleen een tafel, stoel en internet nodig.”

mobiel digitaalhuis Onthulling bus

Het mobiel Digi-Taalhuis West Maas en Waal is op donderdag 4 juli 2019 officieel in gebruik genomen en feestelijk gelanceerd. “We hebben in samenwerking met de partners een jaarprogramma voor 2019 en 2020 opgesteld. Hier komen ook steeds nieuwe dingen bij. De bus is tot nu toe 27 keer ingezet voor verschillende activiteiten. Zo hebben we onder andere intakes bij mensen thuis kunnen houden en zijn we aanwezig geweest op diverse lokale evenementen, zoals de lokale beurzen ‘Thuis met het grootste gemak’ en ‘Dag van de Toekomst’.”

“Doordat we doorlopend op zoek zijn naar nieuwe plekken, mogelijkheden en samenwerkingen, hebben we al veel nieuwe verbindingen kunnen leggen en zien we nu al eerste resultaten. Zo houden we eens per maand een bijeenkomst in het dorp Dreumel met zowel deelnemers als vrijwilligers en heeft een presentatie aan een vrouwenvereniging ervoor gezorgd dat we één NT1 deelnemer voor het Digi-Taalhuis hebben kunnen aanmelden en zeven nieuwe cursisten voor Digisterker. Daarnaast zijn er veel nieuwe samenwerkingen ontstaan. Ontwikkelingen waar ik trots op ben.”

Mensen associëren laaggeletterdheid met analfabetisme

Het bereiken van de juiste deelnemers blijkt toch ook voor het mobiel Digi-Taalhuis lastig, merk projectleider Lisanne. “We proberen met onze digitale cursussen een bredere vraag op te halen. Laaggeletterdheid blijft een term die mensen afschrikt. Helaas hebben we daar nog geen goed alternatief woord voor gevonden. Mensen associëren dit met analfabetisme, maar dat is echt iets anders. Groepen die moeite hebben met het lezen van bijvoorbeeld formele overheidsberichten kunnen al tot onze doelgroep behoren. Door ons aanbod op digitaal gebied komen we wel in contact en kunnen we mensen op diverse vlakken hulp bieden. Door onze flexibele inzet is de drempel om deel te nemen ook een stuk lager. Onze getrainde taalvrijwilligers worden bijvoorbeeld ook ingezet om bij de mensen thuis te helpen. Dit maakt het vooral voor onze bestaande, maar ook nieuwe, samenwerkingspartners heel interessant en zij zijn erg positief over het mobiel digi-taalhuis.”

Het project is nog volop in ontwikkeling, maar helaas gooit het Coronavirus roet in het eten en is alles nu stilgelegd, “We hadden plannen om op diverse evenementen aanwezig te zijn, zoals een voorjaarsmarkt. Ook stonden er in de maand april maar liefst negen activiteiten gepland, die nu allemaal geen doorgang kunnen vinden. We hopen de draad snel weer te kunnen oppakken. Tot die tijd proberen we goed contact te houden met onze cursisten, zodat ze zodra het weer kan deel kunnen nemen. Zo maken we hopelijk echt het verschil. Lokaal en dichtbij. Ook andere gemeentes houden onze ontwikkelingen in de gaten, wellicht is het iets om dit concept nog breder in te zetten.”

* Het (mobiel) Digi-taalhuis West Maas en Waal is het resultaat van een samenwerking tussen zeven organisaties: Gemeente West Maas en Waal, Sociom, Vluchtelingenwerk Oost-Nederland, ROC Rivor, Werkcoöperatie West Maas en Waal, GGD Gelderland-Zuid en Bibliotheek Rivierenland.