Lerend Netwerk: kleuren en emoties

GastBlog | Jenny Doest over Lerend Netwerk

Jenny Doest: "Lerend Netwerk. Het klinkt wat abstract en daardoor was ik sceptisch over deze training. Leren willen we toch allemaal? Een Lerend netwerk? Het gaat toch om hoe ik leer of hoe mijn team of collega’s deze stappen zetten?” Ik was sceptisch. De reden waarom ik toch aan deze bijeenkomst ben begonnen was dat ik wilde weten hoe andere directeuren denken, doen en willen bereiken. Als je dat weet kom je sneller samen tot oplossingen. Dat heeft het ook opgeleverd met daarbij: verrassende nieuwe inzichten. Hieronder lees je hoe ik deze in de Corona-tijd heb kunnen gebruiken.

1. Kleur buiten de lijntjes

De bibliotheekwereld is op een aantal gebieden, zoals systeem, onderzoek en cultuur, veel te intern gericht en draait rondjes. Waar is de klant? Die zit soms buiten de cirkel en soms zelfs helemaal buiten bereik. Daarom: doorbreek die cirkel. Kleur buiten de lijnen.

Rozet deed dat aan het begin van de Corona-crisis. De basisscholen waren gesloten, maar kinderen van ouders in primaire beroepen konden er wel terecht. We hebben de gemeente Arnhem aangeboden te helpen met de opvang. Een deel van onze Rozet-collega’s was daarom op basisscholen te vinden: groepen begeleiden en leraren de helpende hand bieden.

Het werk hoorde niet bij het takenpakket, maar werd door zowel de gemeente als leraren en kinderen enorm gewaardeerd. Ook heeft het medewerkers veel gebracht. Zij waren blij om de handen uit de mouwen te kunnen steken en trots om te helpen waar het nodig was (“je doet er toe”). Die ervaring is voor de rest van hun leven.

2. Geef ruimte aan emotie

Een ander voorbeeld waarbij Lerend Netwerk van pas kwam ging om samenwerken. Om goed te kunnen samenwerken, hoef je het echt niet altijd met elkaar eens te zijn. Zo lang je je maar uitspreekt en het er met elkaar over hebt. Belangrijke vraag aan het begin van de Corona-tijd was:

‘Ga je in crisistijd deels open met de Afhaalbieb? Of kies je er voor om volledig de deuren dicht te houden?’ Bij Rozet kozen we om meteen te starten met de Afhaalbieb. Lang niet alle collega-directeuren en Rozetters (medewerkers) waren het daar mee eens. Zij waren angstig en  een aantal zelfs boos dat we hiervoor kozen.

Die emoties mogen er ook gewoon zijn. Vanuit het Lerend Netwerk is de kracht: benoem deze, bespreek het met elkaar en respecteer dat meningen verschillend zijn. Doe je dat oprecht en eerlijk dan krijgt het bij jezelf en je gesprekspartner de juiste plek in je hoofd en in je hart.

Heb ik je met bovenstaande voorbeelden een beetje kunnen inspireren? Dat zou prachtig zijn. De gesprekken van het Lerend Netwerk hebben hieraan bijgedragen. Zie je kans om in een diepgaand leerproces met collega’s te stappen? Dan is mijn advies kort en krachtig: doen!

Leer over het kleuren buiten de lijnen en geef emoties ruimte en een plek.

Vriendelijke groet,

Jenny Doest
Directeur Bestuurder
Rozet

Foto Bert Hogemans

GastBlog | Jenny Doest

Jenny Doest is sinds 2016 directeur-bestuurder van Rozet Arnhem. Ze heeft als drive ‘Werken aan ontwikkeling, een leven lang’. Bekijk haar Linkedin-profiel.

Diepgaand leerproces

Samen met andere directeuren van bibliotheek(organisaties) nam Jenny Doest deel aan het eerste Lerend Netwerk. Een diepgaand leerproces voor bibliotheekdirecteuren onder begeleiding van De Baak.

Stap vooruit maken?

Een lerend netwerk is een groep mensen die rond een bepaald thema met elkaar verbonden zijn en met elkaar leren. In deze situatie gaat het om directeuren van bibliotheek(organisaties) met transitievraagstukken en die met elkaar willen werken aan de toekomst van de Bibliotheek.

Heeft dit je interesse? Marjolein Laninga (adviseur) vertelt je er graag meer over.

Blog afbeelding