Robots zetten hun eerste stapjes in de bieb

Onlangs werden bezoekers van de Bibliotheek Gelderland Zuid verrast door twee robots in de bieb! In Nederland is de Bibliotheek Gelderland Zuid de eerste bibliotheekorganisatie die interactieve en personaliseerbare robots in huis haalt om haar bezoeker hiermee kennis te laten maken.

Robin en Bibi in de bieb onthullingwebDe twee NAO-robots Robin en Bibi werden enthousiast ontvangen door bezoekers. Jong en oud was vol verbazing over de mogelijkheden van de robots en de emoties die de kleine Robin en Bibi opriepen. De robots maakten een tour door de zes gemeenten waar de Bibliotheek Gelderland Zuid actief is.

Menselijke robots krijgen binnen enkele jaren een steeds grotere rol in onze maatschappij. Als dat jouw leven gaat beïnvloeden, kan dat best spannend zijn. Wil je graag kennismaken met robots en zelf de controle nemen? Dat kan vanaf nu tijdens speciale activiteiten in de vestigingen van de Bibliotheek Gelderland Zuid. Robin en Bibi maken jong en oud stukje bij beetje vertrouwd met robots en hun techniek. Kom naar ze kijken, naar ze luisteren of zet meteen de eerste stappen als echte robot-programmeur.

Robin en Bibi in de bieb volwassenenweb

Niet alleen zijn de robots beschikbaar voor bibliotheekbezoekers, de Bibliotheek Gelderland Zuid gaat ze inzetten voor projecten met basisscholen, voortgezet onderwijs, vrijwilligers en partnerorganisaties zoals SeniorWeb, CoderDojo en iXperium Centre Of Expertise en Puzzled. De Bibliotheek streeft ernaar op deze manier kennis te delen en ontwikkeling van 21ste eeuwse vaardigheden te stimuleren.

De robots die in de bieb gebruikt gaan worden, zijn landelijk bekend als ‘EDDY de onderwijsrobot’. Deze robots zijn begin november geïntroduceerd als nieuw leermiddel in het basisonderwijs.