Feestelijke opening Bibliotheek in Eerbeek

De eer was aan cultuurwethouder Luuk Tuiten die donderdag 13 oktober de nieuwe Bibliotheek in Eerbeek feestelijk mocht openen. Na vele jaren gehuisvest te zijn geweest in het pand aan de Ecykmanstraat, is de Bibliotheek begin september verhuist naar de Coldenhovenseweg 13 (voormalige Plu-gebouw).

Wethouder Tuiten complimenteerde de Bibliotheek met deze uitstekend ingerichte Bibliotheeklocatie. Hij memoreerde ook aan de in juli overleden directeur Hans Broer, die aan de basis heeft gestaan aan de vernieuwing van de bibliotheeklocaties in zowel Brummen als Eerbeek. Als blijvende herinnering hieraan overhandigde Tuiten aan interimvoorzitter mevrouw Weijers een bord met het opschrift 'Hans Broer Zaal', bedoeld voor de grote multifunctionele zaal in de nieuwe bieb. De daadwerkelijke openingshandeling bestond uit de onthulling van een grote kleurrijke graffitischildering in de kidshoek. Tuiten deed dit samen met een aantal Eerbeekse kinderen. Ook het idee voor deze schildering was een initiatief van Hans Broer. foto bij bijdrage brummen voorstweb

Speciaal gedicht van dorpsdichter

Ook dorpsdichter Laurens Hoevenaren was bij de openingshandeling aanwezig. Hij droeg speciaal voor de opening een gedicht met de titel 'Poorten naar een nieuwe wereld' voor.

Het pand waarin de Eerbeekse Bibliotheek is gevestigd moest flink opgeknapt worden. "Maar het resultaat mag er zijn", aldus wethouder Tuiten. De Bibliotheek voldoet geheel aan de wensen van deze tijd: een goede Wifi voorziening, een ruime leeszaal met actuele kranten en tijdschriften. De collectie is duidelijk ingedeeld in ‘’werelden’’, namelijk literatuur & cultuur, Spannend & Actief en Liefde & Leven. Ook de collectie voor de jeugd is duidelijk en aantrekkelijk ingericht met onder andere een leeshoek voor de jonge kids. Daarnaast beschikt de Bibliotheek nu ook over een ruime studiezaal waar lezingen en andere activiteiten plaats kunnen vinden.

Collegebesluit over verhuur en subsidie

Overigens bekrachtigde het college deze week de verhuur van een deel van het gebouw De Plu aan de stichting Bibliotheek Brummen/Voorst voor een periode van 1 September 2016 tot en met 31 augustus 2018. In het pand krijgt ook het projectbureau Eerbeek een onderkomen. Het college hoopt in de komende twee jaar meer zicht te hebben op de plannen met het gebouw De Plu binnen de ontwikkeling van het programma Ruimte voor Eerbeek. Een ander besluit dat het college deze week nam was het vaststellen van de budgetsubsidie over het jaar 2015 voor het bibliotheekwerk. Dit werd vastgesteld op een bedrag van 375.213 euro. De Bibliotheekstichting sluit het financiële jaar 2015 daarmee af binnen de afgesproken financiële ruimte.