Actualiteiten rondom het Informatiepunt Digitale Overheid

Er is veel reuring rondom het Informatiepunt Digitale Overheid. In positieve zin welteverstaan. Alle gemeenten hebben een IDO en zelfs premier Rutte weet nu van het bestaan! Het IDO voldoet aan de verwachtingen en is klaar om verder te ontwikkelen. In professionalisering en in de breedte. Door de bibliotheken is in de afgelopen jaren hard gewerkt aan het resultaat dat we nu hebben bereikt. Ondanks, en ook een beetje dankzij corona (denk bijvoorbeeld aan de hulp bij de coronacheck-app en de QR-codes). Het is duidelijk dat de Bibliotheek dé ideale plek is voor het IDO.

Informeer je gemeente

Het is van het allergrootste belang om je gemeente (en andere stakeholders) pro-actief te informeren over wat er al gebeurt met het IDO. Dit omdat de financiering van het IDO vanaf 2023 naar alle waarschijnlijkheid niet meer rechtstreeks naar de Bibliotheek komt, maar via de gemeente. Althans, de gemeenten ontvangen deze middelen en hebben beleidsruimte om die middelen naar eigen inzicht in te zetten.

Hét moment dus om kenbaar te maken welke diensten je biedt en welke waarde je als Bibliotheek levert met de digitale inclusie-dienstverlening. Er zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar die daarbij kunnen helpen, zoals een praatplaat en de outputregistratietool. Er is al uitgebreid bericht door de KB, VOB en via allerlei andere kanalen.

Zo zetten we ons samen in om het IDO in de bibliotheken te behouden en te versterken.

Heb je vragen? Neem contact op met Suzanne Brunner.