"Je ziet deelnemende kinderen voor je ogen ontwikkelen."

Marion Zwerink (66) is sinds 6 jaar betrokken bij de VoorleesExpress. Ze begon als voorlezer, maar is inmiddels actief als coördinator. Vanuit Bibliotheek Hengelo begeleidt ze de voorlezers die twintig weken lang voorlezen bij gezinnen in de regio.

Marion: “Ik heb ervaring als werkbegeleider en medewerker bij de Kindertelefoon. Dat heb ik altijd als erg leuk en bijzonder ervaren. Ik voerde leuke gesprekken en werd meegenomen in de leefwereld van het kind. De gesprekken waren alleen via telefoon of chat, dus ik zag de kinderen helaas niet. Vanuit de behoefte aan direct contact ben ik in aanraking gekomen met de VoorleesExpress en heb ik me aangemeld als voorlezer. Ik begon het voorleestraject bij een meisje dat helemaal niet sprak. Dat was erg lastig. Van het voorlezen kwam niet veel terecht. Het was lastig genoeg om contact te maken met het meisje en haar te verleiden tot praten. Tijdens dit traject begreep ik vanuit mijn rol als voorlezer de waarde van de rol van coördinator in het geheel. Toen ben ik eens gaan kijken naar die rol en gaan nadenken over wat ik zou kunnen toevoegen.”

Tussenpersoon
“Nu ben ik sinds een jaar actief als coördinator. Het voorlezen vind ik ook nog steeds heel erg leuk om te doen, dus heb ik ook een traject overgenomen van een voorlezer die helaas ziek uitviel. Maar mijn rol blijft die van coördinator. Al vind ik dat een abstract begrip. Het klinkt ook groter dan dat het is. Ik noem mezelf eerder een tussenpersoon. Iemand die afstemt tussen de betrokken partijen en wordt ingeschakeld voor hulp. Een contactpersoon voor de voorlezer én de gezinnen. Met de voorlezers voer ik het gesprek; ‘waar heb jij behoefte aan’? Dat verschilt per persoon. De één wenst meer begeleiding en afstemming dan de ander. Wat ik belangrijk vind, is dat ik de voorlezers niet voor de voeten loop. Als alles soepel verloopt, hoef ik me er verder niet mee te bemoeien.”

Mooie verhalen
“Het is mooi om te zien wat we als vrijwilligers gezamenlijk teweegbrengen. Nog niet zo lang geleden was ik bij het eerste gesprek met de voorlezer en het gezin. Het meisje had totaal geen interesse en zat tijdens het gesprek achter de bank. Dan is het wel een avontuur dat je met elkaar aangaat. Het is dan zo mooi om de verandering te zien, als je 10 weken later terugkomt. Er is een manier gevonden om contact te leggen en spelenderwijs maakt het meisje stappen. Het is daarbij belangrijk dat ook de ouders goed worden begeleid en worden meegenomen in het proces. Zij moeten begrijpen wat het traject inhoudt en ook gemotiveerd zijn. Dat helpt enorm. Ik heb ook meegemaakt dat twee zusjes, een tweeling, samen deelnamen aan de VoorleesExpress. Ze waren gelijk vanaf het eerste moment erg enthousiast. Dan is elk bezoek een feestje en vliegen de 20 weken voor de voorlezer voorbij. En je ziet die twee meisjes voor je ogen ontwikkelen.”

Onmisbare rol in het proces
“Het geeft mij veel voldoening om te weten dat ik een onmisbare rol vervul binnen de VoorleesExpress. Dat mijn betrokkenheid bij het proces het verschil kan maken. Als voorlezer weet ik wat je aan een coördinator kunt hebben. Het is mooi om die verantwoordelijkheid te voelen en de VoorleesExpress op deze manier als vrijwilliger een warm hart toe te dragen. Het is fijn om een voorlezer te begeleiden en te motiveren. Zo bereik je samen de beste resultaten. En wanneer er geen begeleiding nodig is, is dat ook helemaal prima.”

Ook coördinator worden?
Wil jij net als Marion ook coördinator worden bij de VoorleesExpress in jouw regio? Veel Bibliotheken uit Gelderland en Overijssel zijn op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Marion: “Wil jij je inzetten om de voorleestrajecten vanuit de VoorleesExpress succesvol te laten verlopen? Vind jij het leuk om daarbij de voorlezers te ondersteunen? Meld je dan aan als coördinator! Vaak zien we dat de vrijwilligers van de VoorleesExpress wat ouder zijn, maar ik zie ook juist voor jongeren kansen om kennis te maken met de VoorleesExpress en het mooie werk dat we doen. Bijvoorbeeld naast een studie of baan. Dat is prima te doen wat betreft de tijdinzet en het is mooie werkervaring om op te mogen doen. Ik kan het iedereen van harte aanbevelen.”

-------------------------------------------------------------------

Het leesbevorderingsprogramma de VoorleesExpress is een groot succes bij Overijsselse en Gelderse Bibliotheken. Jaarlijks bezoeken de voorlezers zo’n 1400 taalarme gezinnen en enthousiasmeren zij kinderen én hun ouders voor boeken. De vrijwilligers vervullen een onmisbare rol in het programma. In de gesprekken met de bibliotheken horen adviseurs Linda Voortman en Karien van Buuren dat het een uitdaging is om vrijwillige coördinatoren te vinden. Daardoor kunnen sommige locaties niet verder groeien of krijgen de voorlezers en gezinnen niet de gewenste begeleiding. Daarom hebben we een aantal tips en tricks opgesteld en hebben we nieuwe materialen ontwikkeld die je als bibliotheek kunt gebruiken in de werving van coördinatoren! Bovenstaand artikel en onderstaande video maken deel uit van de middelen die zijn gepubliceerd om nieuwe vrijwilligers te enthousiasmeren voor de rol als coördinator bij de VoorleesExpress. Benieuwd naar het volledige contentpakket voor de bibliotheken? Klik hier.