Gastblog: Hellodialog - inzicht in klikgedrag

Dit is het gast-blog van Marijke Meijer. Ze schrijft over haar ervaring als Medewerker Marketing en Communicatie bij Bibliotheek Nijkerk. In deze blog staat het e-mailprogramma Hellodialog centraal. De tool maakt deel uit van het Marketingplan 2020 voor Gelderse bibliotheken. Marijke heeft de eerste nieuwsbrieven verzonden. Is de e-mailtool van meerwaarde?

Klussen voor de Bieb (en de klant)
Mijn naam is Marijke Meijer, ik ben drie jaar geleden begonnen bij de Bibliotheek in Nijkerk en doe daar de marketing, communicatie en grafische vormgeving. Een leuke, drukke, creatieve en afwisselende baan! Vooral het opzetten van nieuwe projecten, zoals bijvoorbeeld de implementatie van het Olifantenpaadje (online ticket systeem), vernieuwen van de website en het introduceren van de e-mailnieuwsbriefmodule Hellodialog zijn leuke klussen waar ik graag aan werk.

E-mailmarketing: Hello… Goodbye…
We werkten tot voor kort met een e-mailnieuwsbriefprogramma (Iguana) om onze leden en niet-leden te informeren over activiteiten. Een heel karwei om elke keer de inhoud en vooral ook vorm voor elkaar te krijgen. Vaak ging het niet lekker doordat alles verschoof of niet op de mobiele telefoon te lezen was.

Daarnaast kreeg je geen grip op hoe je nieuwsbrief wordt gelezen. Het gaat om: wat is de openratio van de nieuwsbrief? Op welke artikelen wordt geklikt? Wie klikt hier op? Dat kan allemaal wel met het nieuwe mailprogramma Hellodialog. Dus… Hello Hellodialog en Goodbye Iguana.

Mooi, makkelijk en functioneel
De eerste nieuwsbrief heb ik in mei verzonden. De nieuwe tool geeft zo veel lucht. Je kunt teksten, beelden makkelijk op de juiste plaats zetten. Je maakt in korte tijd supermooie nieuwsbrieven. Maar… mooi is één, hoe ze overkomen en gelezen worden is twee. En ook die stap is nu geregeld. Ik weet precies wat het klikgedrag van de lezers van de nieuwsbrief is. Hierdoor kun je je meer focussen op wat werkt en de lezer steeds relevantere content aanbieden.

Blik in de toekomst
De volgende stap is het opzetten van een welkom-campagne voor nieuwe leden. De e-mails worden van tevoren gemaakt en op basis van een trigger automatisch verstuurd. Als voorbeeld de campagne van Bibliotheek Zuid Kennemerland (mail 1 - mail 2 - mail 3). Daarnaast ben ik bezig met export en importeren van data uit V-Smart. Daar moet ik nog eens goed induiken, maar dat komt goed. Belangrijkste: we bereiken onze klanten, weten beter wat ze willen en besparen tijd.

Wil je weten hoe de nieuwsbrief eruitziet? Bekijk deze versie. Wil je volgen hoe deze zich verder ontwikkelt? Meld je hier aan 😉. Heb je vragen? Stuur me een mailtje. En nu... lekker aan de slag met de volgende nieuwsbrief.

Vriendelijke groet

Bibliotheek Nijkerk