Fieldlab Bed, Bad, Brood, Boek

Meer mensen dan ooit tevoren zijn op de vlucht uit hun land, op zoek naar veiligheid en bescherming. Naast de vluchtelingen uit landen zoals Afghanistan en Syrië, zijn er de mensen die de oorlog in Oekraïne ontvluchten. Zij worden op verschillende manieren opgevangen, waaronder ook in noodopvangcentra.

De Bibliotheek kan voor de mensen in deze opvang veel doen. Bijvoorbeeld door te zorgen voor afleiding, vermaak, het bieden van leesplezier, maar ook door ze kennis te laten maken met de Nederlandse taal. Hoe geef je vorm en invulling aan je rol? In het Fieldlab Bed, Bad, Brood, Boek delen we ervaringen en leren we van elkaar. We willen komen tot concepten die bibliotheken in de toekomst snel en efficiënt kunnen inzetten in opvanglocaties.

Fieldlab

Bij Rijnbrink kijken we actief hoe we kansrijke initiatieven en innovaties in de bibliotheekbranche verder kunnen brengen, zodat bibliotheken daar regionaal en eventueel ook landelijk van kunnen profiteren; dat noemen we Fieldlabs. Het Fieldlab ‘Bed, Bad, Brood, Boek’ is een mooi voorbeeld. Noodopvangcentra worden namelijk tijdelijk ingericht. Dan is het fijn dat er een werkwijze ontwikkeld is, waar bibliotheken gelijk mee aan de slag kunnen.

Handleiding pop-up Bibliotheek in de noodopvangknipsel illustratie handleiding pop up bibliotheek

In deze praktische handleiding lees je over de stappen om te komen tot een succesvolle pop-up Bibliotheek. Deze handleiding is gemaakt met behulp van de ervaringen van OBGZ en Bibliotheek Enschede. De handleiding vind je hier.

Video 'Bibliotheek en de noodopvang'

Bibliotheek Enschede zorgde voor een pop-up Bibliotheek in de noodopvang bij Vliegveld Twenthe. Ze sloeg daarvoor de handen ineen met onder andere het COA.

Andere onderwerpen die de aandacht hebben binnen het Fieldlab zijn bijvoorbeeld het organiseren van culturele activiteiten voor en met vluchtelingen in de noodopvang en het vormen van een goede collectie.

Fieldlab ‘Bed, Bad, Brood, Boek’ in noodopvang voor vluchtelingen

Lees de ervaringen van OBGZ in het Bibliotheekblad

Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Karien van Buuren, adviseur bij Rijnbrink.