Sustainable Development Goals in bibliotheken

De Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals, SDGs) zijn in 2015 door de Verenigde Naties vastgesteld als dé duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030. Ze worden gepromoot als de wereldwijde doelstellingen voor duurzame ontwikkeling en ook de bibliotheekbranche zet erop in. De internationale bibliotheekorganisatie IFLA heeft deze 15 SDGs vertaald naar de bibliotheekbranche.

Project 'SDG's in bibliotheken'sdg boek
De afgelopen twee jaar werkten zes bibliotheekorganisaties (waaronder Wijchen, Rivierenland/Culemborg, Deventer en Kampen) mee aan het project ‘SDG’s in bibliotheken’. Hoe kunnen we de SDG's klein en tastbaar maken? De bibliotheken gingen aan de slag met een drietal SDG’s: verminderen ongelijkheid (SDG10), duurzame steden en gemeenschappen (SDG11) en klimaatactie (SDG13). De opbrengsten voor het hele veld; twee ‘formatbooks’ met de uitgewerkte methodiek en goede voorbeelden van de deelnemende bibliotheken vind je hier

Vervolg
Programmeren voor een betere wereld is de uitdaging, maar hoe doe je dat nou? Dit jaar wordt daar vanuit Gelderland en Overijssel tweeledig op ingezet. Aan de ene kant ondersteunen we bibliotheken met (advies)uren, anderzijds richt zich een landelijke werkgroep op het uitwerken van webinars en een framework voor het meten van impact op de SDG’s.

Meer informatie of vragen? Neem contact op met Laurie de Zwart.