Onverwachte ontmoetingen

In de Bibliotheek vinden op allerlei niveaus ontmoetingen plaats: tussen bekenden én tussen onbekenden. Dat is belangrijk want we hebben vaak (onbewust) de neiging om mensen met een soortgelijke achtergrond of levensvisie om ons heen te verzamelen. Een gemiste kans, praten met vreemden is – anders dan we zelf vaak denken – juist goed voor ons! De Bibliotheek kan deze Onverwachte Ontmoetingen stimuleren en bezoekers helpen om nieuwe perspectieven te ontdekken, ideeën uit te wisselen en weer écht met elkaar te praten. Hoe pak je dat aan?

Inspiratiegidsinspiratiegids ontmoetingen
In een samenleving waar polarisatie, filterbubbels en eenzaamheid steeds meer opspelen, is een belangrijke rol weggelegd voor de Bibliotheek als plek van verbinding: uitnodigend, inspirerend en stimulerend voor mensen van alle leeftijden en achtergronden. Als ontmoetingsplek kan de Bibliotheek een belangrijke rol spelen in het bij elkaar brengen van groepen mensen die elkaar in het dagelijks leven niet (meer) vanzelfsprekend tegenkomen. Rijnbrink maakte een inspiratiegids voor bibliotheken Programmeren rondom Onverwachte ontmoetingen. Hierin zijn meer dan 30 voorbeelden te vinden van creatieve en verrassende programma’s die bezoekers met elkaar in gesprek brengen.

Inspiratiedag Onverwachte Ontmoetingen op 29 september 2022
Om de voorbeelden uit de inspiratiegids tot leven te brengen organiseert Rijnbrink op donderdag 29 september 2022 een inspiratiedag Onverwachte Ontmoetingen. We nemen bibliotheken mee in programma’s van binnen en uit buiten de sector die op een innovatieve manier het gesprek met én tussen bezoekers van de Bibliotheek op gang brengen.

Het wordt een dag vol inspirerende sessies, nieuwe inzichten en verrassende werkwijzen. Denk aan:

• Creatieve en verfrissende manieren om mensen met elkaar in contact te brengen
  • Dialoog en het goede gesprek
  • Het volgen van ongebaande paden, ‘anders dan anders’ en durven uitproberen
  • Verrassing en nieuwe perspectieven

Wil je dit niet missen? Houd de datum vast vrij en meld je hier aan

Kom proeven! Laat je inspireren tijdens een reeks proeverijen
Voorafgaand aan de inspiratiedag nemen we bibliotheken mee langs mooie programma’s die op dit moment in de Bibliotheek in Overijssel en Gelderland te zien zijn. Ga samen met andere programmamakers op pad en laat je inspireren door een speciale reeks opgezette proeverijen Onverwachte Ontmoetingen.

Iedere proeverij bestaat uit een bezoek aan de Bibliotheek, een inspirerende lezing of workshop rondom het thema Onverwachte Ontmoetingen, het delen van lokale voorbeelden en het uitwisselen van inspiratie, tips en ervaringen met andere programmamakers. Ontmoeting en inspiratie staan centraal. Wil jij ook aan de slag met onverwachte ontmoetingen bij jou in de Bibliotheek? Meld je dan nu aan voor (één van) de volgende proeverijen:

Tentoonstelling Family Portraits
Locatie: Bibliotheek Rivierenland, locatie Tiel
Datum: 28 maart 2022
Tijd: 10.00 –12.30 uur (+ lunch)

BOEKen DELEN en workshop 'Anders kijken naar collecties'
Locatie: CODA Apeldoorn
Datum: 20 april 2022 (onder voorbehoud)
Tijd: 10.00 – 12.30 uur

Living Library
Locatie: Graafschap Bibliotheek, locatie Zutphen
Datum: 14 mei 2022
Tijd: Volgtontmoetingen

Lees hier meer over het programma en meld je aan!

Ken jij een mooi voorbeeld rondom Onverwachte Ontmoetingen en heb jij een idee voor een proeverij? Laat het weten door te mailen naar Elisabeth Rullens en dan kijken we of we dat kunnen regelen. Ook voor andere vragen kan je contact opnemen.

We hopen je snel te ontmoeten bij één van deze activiteiten.